Als jij elektrisch gaat rijden en je auto kwijt kunt op je eigen terrein, is het aantrekkelijk om een eigen laadpunt te installeren. Er zijn een groot aantal wallboxen en soorten laadpalen om uit te kiezen. Waar zet je jouw laadpaal neer? En ga je voor een eenvoudige of slimme laadpaal? Deze tips helpen je bij het maken van de beste keuze.
Waar plaats je de laadpaal?
Voordat je gaat kijken naar het soort laadpaal, is het belangrijk om te bepalen waar de paal komt te staan. Is het stuk grond waar de oplader op komt echt van jou of bijvoorbeeld van de gemeente of een huurbaas? Als je niet zelf eigenaar bent van de grond, dien je altijd eerst met de eigenaar te overleggen. Het is makkelijk om een aanvraag voor de plaatsing van een laadpaal in te dienen bij de gemeente, maar in dit geval gaat het altijd om een publiekelijk bezit. Iedereen mag dan gebruikmaken van de laadpaal. Denk ook na over de lengte van de laadkabel en de plek waar de stekker de auto ingaat. Heb je meerdere elektrische auto’s? Zet de oplader dan zeker op een centrale plek. Zo heb je misschien al een ruime garage laten opnemen in het ontwerp van de architect voor jouw nieuwe woning.
Eenvoudige of slimme laadpaal
Met een slimme laadpaal kan je veel op jouw energiekosten besparen. De slimme laadpaal weet onder andere wanneer de stroom goedkoper is en houd je energieverbruik bij. Door gebruik te maken van load balancing, kan er geen stroomuitval plaatsvinden door overbelasting. In dit geval laadt de paal wat minder snel op omdat de slimme laadpaal rekening houdt met het energieverbruik van jouw andere apparaten. Je moet wel beschikken over een slimme meter om hier gebruik van te kunnen maken. Een slimme laadpaal valt ook te koppelen aan jouw zonnepanelen. Vervolgens gebruik je de app om aan te geven dat jouw oplader enkel zonne-energie mag gebruiken. Zo wordt laden steeds duurzamer en voordeliger. Via Pricewise vergelijk je de autoverzekering en energieleveranciers om voor een zo laag mogelijk maandelijks bedrag elektrisch te rijden. Zoveel goedkoper is elektrisch rijdenvergeleken met de benzineauto.
Aparte stroomgroep in de meterkast
Voor een eigen oplaadpunt heb je een aparte stroomgroep nodig in de meterkast. Hierdoor blijft het laadstation altijd werken, ook in het geval van een stroomstoring in huis. Daarbij raakt de meterkast niet overbelast. In enkele gevallen is een netverzwaring van de meterkast noodzakelijk, bijvoorbeeld als de meterkast alleen een 1-fase aansluiting heeft en je een elektrische auto rijdt met een 3-fase aansluiting. Dit type aansluitingen zorgt ervoor dat de auto sneller oplaadt en is praktisch als jij veel kilometers maakt.